Καλά Νέα

ΑρχικήΚαλά ΝέαΗ Γέφυρα που Έγινε Ζωή: Μια Ιστορία Ασφάλειας & Ανθρώπινης Δύναμης

Η Γέφυρα που Έγινε Ζωή: Μια Ιστορία Ασφάλειας & Ανθρώπινης Δύναμης

  • 29-05-2025

Γράφει η Μαριάννα Φέξη
Δημοσιογράφος- Coach

Η Ιστορία της Πεζογέφυρας στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο Ύψος του Ψυχικού (Κολλέγιο)

Η πεζογέφυρα που δεσπόζει πάνω από τη Λεωφόρο Κηφισίας, στο ύψος του Ψυχικού και των εγκαταστάσεων του Κολλεγίου Αθηνών – Κολλεγίου Ψυχικού, δεν είναι απλώς ένα αρχιτεκτονικό έργο υποδομής. Είναι ένα σύμβολο, ένα μνημείο, και μια απτή απόδειξη του πώς μια τραγική απώλεια μπορεί να μετατραπεί σε ένα έργο ζωής και ασφάλειας για χιλιάδες ανθρώπους.


Η Τραγική Αφορμή: Ο Θάνατος του Σόλωνα Καρυδάκη

Η ιστορία αυτής της πεζογέφυρας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με ένα τραγικό γεγονός που συγκλόνισε την κοινή γνώμη το 2009. Στις 18 Σεπτεμβρίου του 2009, ο 15χρονος μαθητής του Κολλεγίου Αθηνών, Σόλωνας Καρυδάκης, έχασε τη ζωή του στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο ίδιο ακριβώς σημείο όπου βρίσκεται σήμερα η γέφυρα. Ο Σόλωνας παρασύρθηκε από διερχόμενο όχημα ενώ προσπαθούσε να διασχίσει τον πολυσύχναστο δρόμο, με τον οδηγό να τον εγκαταλείπει αβοήθητο.

Ο θάνατος του νεαρού μαθητή προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και θλίψης. Την επόμενη κιόλας ημέρα, μαθητές και φίλοι του Σόλωνα προχώρησαν σε κατάληψη της Λεωφόρου Κηφισίας, ζητώντας με ένταση την άμεση κατασκευή μιας πεζογέφυρας για την ασφάλεια των πεζών, ιδιαίτερα των μαθητών που καθημερινά διέσχιζαν το επικίνδυνο αυτό σημείο.


Από τον Πόνο στην Προσφορά: Η Πρωτοβουλία για την Κατασκευή

Η θλιβερή απώλεια του Σόλωνα Καρυδάκη δεν έμεινε απλώς μια δυσάρεστη ανάμνηση. Ο πατέρας του, Φαίδων Καρυδάκης, πολιτικός μηχανικός και απόφοιτος του MIT, μαζί με πολλά μέλη της κοινότητας του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού), πήραν άμεσα την πρωτοβουλία για την ανέγερση της πεζογέφυρας.

Η κατασκευή του έργου αποτελεί μια κοινωφελή δωρεά και αποτέλεσμα εθελοντικής προσφοράς. Η χρηματοδότηση προήλθε από τον Γιώργο Προκοπίου, μέλος του ΕΕΙ, ενώ την αρχιτεκτονική μελέτη προσέφεραν ο καθηγητής του Harvard University – Graduate School of Design Σπύρος Πολλάλης και ο απόφοιτος Αλέξανδρος Κ. Σαμαράς (Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΕΙ). Τη στατική μελέτη ανέλαβαν οι απόφοιτοι πολιτικοί μηχανικοί Φαίδων Καρυδάκης (ο πατέρας του Σόλωνα) και Στράτος Ευστρατιάδης.


Ολοκλήρωση και Εγκαίνια: Ένα Σύμβολο Ζωής

Χάρη στην πυρετώδη εργασία και την ανιδιοτελή προσφορά, η πεζογέφυρα ολοκληρώθηκε μέσα σε δύο χρόνια. Τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν στις 12 Νοεμβρίου 2011, σε μια συγκινητική τελετή στην οποία παρέστησαν πλήθος κόσμου, μεταξύ των οποίων ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Η πεζογέφυρα ονομάστηκε «Σόλων Καρυδάκης» στη μνήμη του αδικοχαμένου μαθητή. Εκτός από την προφανή λειτουργία της να διασφαλίζει την ασφαλή διέλευση των πεζών από μια άκρως επικίνδυνη λεωφόρο, το έργο σχεδιάστηκε με ιδιαίτερη αισθητική. Η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου επιμελήθηκε το αισθητικό σύνολο, ενώ η γέφυρα διαθέτει ακόμη και παγκάκια για ξεκούραση και ειδική επιφάνεια έτοιμη να φιλοξενήσει δημιουργίες graffiti, λειτουργώντας και ως χώρος κοινωνικής επαφής.


Ένα Μνημείο Ασφάλειας και Ανθρώπινης Προσφοράς

Σήμερα, η πεζογέφυρα «Σόλων Καρυδάκης» εκτιμάται ότι χρησιμοποιείται από τουλάχιστον 3.000 άτομα καθημερινά, στην πλειονότητά τους μαθητές των σχολείων της περιοχής, αλλά και κατοίκους των Δήμων Ψυχικού, Φιλοθέης και Χαλανδρίου. Είναι ένα φωτεινό παράδειγμα του πώς η συλλογική βούληση, η ανθρώπινη αλληλεγγύη και η μετατροπή του πόνου σε δημιουργία μπορούν να φέρουν απτά και ουσιαστικά αποτελέσματα.

Η γέφυρα αυτή δεν είναι απλώς ένα πέρασμα. Είναι ένα μνημείο που θυμίζει την αξία της ανθρώπινης ζωής, την ανάγκη για οδική ασφάλεια και τη δύναμη της προσφοράς στη μνήμη όσων χάθηκαν άδικα. Ο πατέρας του Σόλωνα, Φαίδων Καρυδάκης, συνεχίζει να επισκέπτεται συχνά τη γέφυρα, βρίσκοντας σε αυτήν μια συνεχή σύνδεση και ανακούφιση για την απώλεια του παιδιού του. Η ιστορία της πεζογέφυρας της Κηφισίας στο ύψος του Κολλεγίου, είναι μια ιστορία που αγγίζει την ψυχή, υπενθυμίζοντας πως ακόμα και μέσα από την τραγωδία, μπορεί να γεννηθεί ένα έργο που σώζει ζωές και φωτίζει το μέλλον.
 


Φαίδων Καρυδάκης: Ο Μηχανικός που Μετέτρεψε τον Πόνο σε Προσφορά

Ο Φαίδων Καρυδάκης είναι ένας διακεκριμένος Έλληνας πολιτικός μηχανικός, η προσωπική ιστορία του οποίου συνδέεται άρρηκτα με ένα από τα πιο συμβολικά έργα οδικής ασφάλειας στην Αθήνα: την πεζογέφυρα «Σόλων Καρυδάκης» στη Λεωφόρο Κηφισίας. Η ζωή και η δράση του αποτελούν παράδειγμα του πώς ο ανθρώπινος πόνος μπορεί να μετατραπεί σε δύναμη δημιουργίας και προσφοράς. Η ιστορία του Φαίδωνα Καρυδάκη είναι μια ισχυρή μαρτυρία της ανθρώπινης ανθεκτικότητας και της δύναμης της προσφοράς, που υπερβαίνει την προσωπική τραγωδία και αφήνει ένα διαχρονικό αποτύπωμα στην κοινωνία.


Ακαδημαϊκή και Επαγγελματική Διαδρομή

Ο Φαίδων Καρυδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1951 και είναι απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών (1969). Σπούδασε Πολιτικός Μηχανικός στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), από όπου απέκτησε το δίπλωμά του το 1974. Συνέχισε τις σπουδές του στο εξωτερικό, λαμβάνοντας το MSc και το DIC από το Imperial College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Ολοκλήρωσε το ακαδημαϊκό του ταξίδι με τη λήψη του διδακτορικού του τίτλου και πάλι από το ΕΜΠ.

Από το 1977, ο Φαίδων Καρυδάκης εντάχθηκε στο Εργαστήριο Μεταλλικών Κατασκευών του ΕΜΠ, όπου και συμμετείχε ενεργά στη διδασκαλία μαθημάτων όπως Ειδικά Θέματα Στατικής και Μεταλλικές Κατασκευές. Τα τελευταία χρόνια, η διδακτική του δραστηριότητα εστιάζει στις σύμμικτες κατασκευές και τις σιδηρές γέφυρες, ενώ παράλληλα ασχολείται εντατικά με την έρευνα σε μεταλλικές και σύμμικτες κατασκευές, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης καινοτόμων συστημάτων αντισεισμικού σχεδιασμού σε μεταλλικά κτίρια.

Ως στατικός μελετητής, ο Φαίδων Καρυδάκης έχει συνεισφέρει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση πληθώρας εμβληματικών έργων στην Ελλάδα και διεθνώς. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:

  • Το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ)
  • Το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας και η κάλυψή του (έργο με το οποίο υπήρξε και συνεργάτης του Σαντιάγο Καλατράβα)
  • Το Hangar της Ολυμπιακής Αεροπορίας
  • Ο Τερματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
  • Το Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης
  • Οι κατασκευές για τις τελετές των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004 και στην Ντόχα το 2007.
  • Επίσης, έχει εργαστεί σε προεντεταμένες μεμβράνες και πλέγματα καλωδίων, καθώς και σε πολυάριθμα μεταλλικά και σύμμικτα κτίρια και γέφυρες.

Η Προσωπική Τραγωδία και η Μεταμόρφωση σε Έργο Ζωής

Η ζωή του Φαίδωνα Καρυδάκη άλλαξε δραματικά το 2009, όταν έχασε τον 15χρονο γιο του, Σόλωνα Καρυδάκη, σε τροχαίο δυστύχημα στη Λεωφόρο Κηφισίας. Αυτή η τραγική απώλεια, αντί να τον παραλύσει, τον ώθησε σε μια πρωτοφανή πρωτοβουλία: την ανέγερση μιας πεζογέφυρας στο σημείο του δυστυχήματος.

Μαζί με μέλη της κοινότητας του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού) και με την οικονομική υποστήριξη του Γιώργου Προκοπίου, ο Φαίδων Καρυδάκης συντόνισε την προσπάθεια. Ως πολιτικός μηχανικός ο ίδιος, ανέλαβε προσωπικά τη στατική μελέτη της γέφυρας, συνεργαζόμενος με άλλους διακεκριμένους επαγγελματίες που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς.

Η πεζογέφυρα «Σόλων Καρυδάκης» ολοκληρώθηκε μέσα σε δύο χρόνια και εγκαινιάστηκε το 2011, αποτελώντας ένα ορατό σύμβολο της μετατροπής του πόνου σε προσφορά και ασφάλεια. Ο ίδιος ο Φαίδων Καρυδάκης έχει δηλώσει ότι η γέφυρα αποτελεί για τον ίδιο και τη σύζυγό του έναν τρόπο να ανακουφίσουν τον πόνο τους και μια «γέφυρα επικοινωνίας με το παιδί τους», την οποία επισκέπτονται συχνά.


Συνεχής Προσφορά και Κοινωνική Ευαισθητοποίηση

Ο Φαίδων Καρυδάκης, πέρα από το σημαντικό του έργο στην πεζογέφυρα, παραμένει ενεργός και στο δημόσιο διάλογο, ιδιαίτερα σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια των κατασκευών. Έχει τοποθετηθεί, για παράδειγμα, και για ζητήματα που αφορούν τη συντήρηση του ΟΑΚΑ, δηλώνοντας ότι το εγχειρίδιο συντήρησης του Καλατράβα ήταν διαθέσιμο και θα μπορούσε να ζητηθεί από τον ίδιο.

Ο Φαίδων Καρυδάκης είναι ένας αυθεντικά σημαντικός -vip- άνθρωπος!